smakprov

smakprov

onsdag 25 september 2013

Spets och skinn går bra ihop

Det började med att det blev en top/kort tunika av spetstyget som jag köpte som en stuvbit på Ohlssons Tyger. Jag använde ett mönster från Jenny Hellströms bok "Sy!" toppen Rose som grund. förlängde den så långt som tyget räckte till. Sedan fick jag idén att kanta hals och ärm med fuskskinn och köpte till en bit. Och när jag ändå höll på så förlängde jag toppen/tunikan med en bit fuskskinn nere i fållen också. Och vips så hade jag en klänning! Tycker den blev så fin! Kul att utgå från ett grundmönster och sedan göra egna ändringar. Förresten när jag sytt klänningen klar började jag fundera på om jag hade avigsidan utåt och rätsidan inåt på spetstyget. För sent att börja grubbla på det nu.





 
Detalj från sidan, sydde ner sömmen med stickningar i skinnets sidsömmar.
 



Kantade hals och ärm med fuskskinnet. Trodde det skulle vara svårt att få till det men det var inga problem. Skinnet var mjukt och stretchigt och följde med bra när man  sydde.
 


2 kommentarer:

  1. Jättesnygg
    Kul med så olika material

    SvaraRadera
  2. Vilken läcker topp, gillar kombinationen med skinnet i botten!

    SvaraRadera